Waar de ANWB vaak geassocieerd wordt met de auto, stond vandaag (1 juli) alles in het teken van de fiets. Tijdens de officiële kick-off van de regionale fietscampagne Noord-Veluwe op de Fiets, verzamelden zich zo’n 80 enthousiaste medewerkers bij het kantoor in Harderwijk. Vanaf vandaag stappen zij (nog) vaker op de fiets.
En dat is precies het doel van de fietscampagne van Noord-Veluwe Bereikbaar. “Werkgevers zijn dé spil in het web als het gaat om fietsstimulering,” betoogt Tako de Jong, mobiliteitsmakelaar bij Noord-Veluwe Bereikbaar. “Zij kunnen hun medewerkers gericht faciliteren en actief motiveren. Met deze campagne hopen we werkgevers een duwtje in de rug te geven om aan de slag te gaan met fietsstimulering.”
“ANWB logische koploper van fietsstimulering”
ANWB Retail omarmt de fietscampagne van Noord-Veluwe Bereikbaar als eerste werkgever uit de regio. Tijdens de wisseling van de ochtend- naar de middagploeg enthousiasmeert Wouter Nooij, directeur ANWB Retail, zo’n 80 aanwezige medewerkers om vaker op de fiets te stappen. Hij vindt het logisch dat ANWB dit soort initiatieven als koploper omarmt. “ANWB is ooit begonnen als belangenbehartiger van de tweewielers,” vertelt hij. “Later zijn we vooral bekend en groot geworden met de vierwielers. Maar de tweewielers zijn nog steeds een absoluut belangrijke pijler voor de ANWB.”
Minder CO₂-uitstoot en meer energie
Marion Patist, fietsregisseur voor Noord-Veluwe Bereikbaar, licht het belang van fietsen nader toe: “Hoe meer mensen er fietsen, hoe minder CO₂-uitstoot. Bovendien voel je je fitter en is het aanzienlijk goedkoper dan autorijden.” Om het goede gevoel van fietsen te onderstrepen overhandigt ze een spiegel aan Wouter Nooij. “Zo kun je zien hoe fit je eruitziet na een fietstocht naar je werk. En dat voldane gevoel draagt bij aan een frisse start van je werkdag,” meent Marion.
Fietsambassadeurs
Trots als een pauw zijn twee medewerkers van de ANWB als zij de ‘Fietsambassadeur Award’ ontvangen van Noord-Veluwe Bereikbaar. Zonder twijfel nemen zij de komende tijd actief deel aan de fietscampagne. “Maar daarnaast doen we natuurlijk ook ons uiterste best om zoveel mogelijk van onze collega’s op de fiets te krijgen,” vertelt één van de ambassadeurs. Naast communicatiematerialen biedt de campagne onder andere een e-bike probeerpool aan. Drie maanden lang kunnen medewerkers van de ANWB een e-bike uitproberen, om zelf eens te kijken hoe dat bevalt. Iedere medewerker kan de e-bike twee weken gebruiken. Direct na afloop van de kick-off schrijven de eerste medewerkers zich in. Noord-Veluwe stapt op de fiets!
Doe ook mee!
Ook aan de slag met fietsstimulering? Laat hier je gegevens achter en we nemen zo snel mogelijk contact met je.
Comments are closed.