Vanaf 25 maart: subsidieregeling Private Laadinfrastructuur

feb 06

Mocht u vragen hebben of ondersteuning wensen bij de aanvraag dan kunt u uiteraard contact opnemen met onze logistiek makelaars.

Hoofdlijnen SPriLa Aanschaf

Openstelling:                25 maart 2025 9.00 uur (in concept klaarzetten kan vanaf 12 maart).

Budget 2025:                € 65,9 mln., hieronder hoeveel subsidie per activiteit beschikbaar is.

Webinar:                      dinsdag 11 februari 2025, 13.00 uur, opgeven kan via de link: www.rvo.nl/evenementen/webinar-sprila-2025.

 

Dit is er anders in 2025

  • Je kunt nu ook subsidie krijgen voor:
    • een duopaal bij AC-laadstations
    • laadstations met geïntegreerde batterij en C-waarde groter dan 0,25
  • Als mkb’er mag je de uitslag van de mkb-toets of een mkb-verklaring aanleveren.
  • Je krijgt minder subsidie per laadstation en per kWh voor een batterij.
  • De eis van minimaal 4 laadpunten op uw laadlocatie bij AC-laadstations vanaf 11 kW is veranderd. De voorwaarde is nu dat uw subsidie minimaal €2.500 is.
  • De voorwaarden voor subsidie op een batterij zijn veranderd.
  • De maximale hoeveelheid staatssteun voor grote bedrijven is 20% en voor mkb 40%.
  • Er zijn voorwaarden opgenomen voor het gebruik van de laadstations of de batterij voor een periode van 2 jaar.
  • De combinatie van SPriLa met Milieu-investeringsaftrek (MIA) is niet meer mogelijk.

Let op: dit zijn niet alle veranderingen. Kijk op deze pagina voor alle details.

 

Verdeling budget

Aanleg van laadinfrastructuur met AC-laadstations € 10.000.000
Aanleg van laadinfrastructuur met DC-laadstations voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven € 35.402.000
Aanleg van laadinfrastructuur voor DC-laadstations en investeringen in een stationaire batterij voor OV-concessiehouders of touringcarbedrijven € 9.000.000
Investeringen in een stationaire batterij voor andere aanvragers dan OV-concessiehouders of touringcarbedrijven € 6.550.000

 

Hoogte van de subsidie

Stroomtoevoer en vermogen Subsidiebedrag groot bedrijf Subsidiebedrag mkb
AC-laadstation met een vermogen vanaf 11 kW € 400 € 800
AC-laadstation duopaal € 800 € 1.600
AC-laadstation met een vermogen vanaf 43 kW € 880 € 1.760
DC-laadstation met een vermogen vanaf 20 kW € 1.950 € 3.900
DC-laadstation met een vermogen vanaf 50 kW € 4.880 € 9.760
DC-laadstation met een vermogen vanaf 150 kW € 12.200 € 24.400
DC-laadstation met een vermogen vanaf 225 kW € 15.500 € 31.000
DC-laadstation met een vermogen vanaf 350 kW € 18.600 € 37.200
DC-laadstation met een vermogen vanaf 600 kW € 30.600

 

  • Modulair systeem:

Bij een modulair systeem is de subsidie maximaal de som van het geïnstalleerde vermogen dat één of meerdere vermogenskasten maximaal leveren. Je kiest zelf de verdeling tussen de laadstations.

  • Subsidiebedragen per kWh voor een batterij:

De subsidie tot maximaal 1.000 kWh voor een stationaire of geïntegreerde batterij is:

    • € 70 per kWh voor een groot bedrijf
    • € 100 per kWh voor mkb

Maximum subsidiebedrag per aanvrager bedraagt € 350.000 per kalenderjaar. Dit is voor laadinfrastructuur zonder stationaire batterij

  • Staatssteunruimte:

Een groot bedrijf mag in deze regeling maximaal 20% staatssteun krijgen, een mkb’er 40%.

Belangrijkste voorwaarden

  • Laadinfrastructuur wordt in Nederland op eigen terrein of gehuurd terrein geplaatst.
  • Min. 24 maanden na vaststelling niet opnemen in register publieke laadinfrastructuur.
  • Per locatie maximaal één aanvraag per kalenderjaar.
  • Subsidie per locatie is minimaal € 2.500, d.w.z. grote onderneming minimaal € 12.500 aan kosten die onder de subsidie vallen, en als mkb’er minimaal € 6.250.
  • Op locatie heeft de aanvrager laadinfrastructuur van in ieder geval:
    • één of meer DC-laadstations met een vermogen vanaf 20 kW met minimaal één laadpunt; of
    • één of meer AC-laadstations met een vermogen van minimaal 11 kW eventueel in combinatie met de basislaadinfrastructuur.

 

Aanvullende voorwaarden batterij:

  • De batterij wordt gebruikt voor de laadinfrastructuur.
  • De subsidie voor batterij i.c.m. laadinfrastructuur is minimaal € 25.000.
  • De benodigde netcapaciteit voor de te realiseren laadstations is meer dan 50% van het maximaal beschikbare vermogen op uw huidige aansluiting.
  • De C-waarde hardware max. 0,25 (geldt niet als batterij onderdeel is van laadstation);
  • Na installatie de stationaire batterij bij energieleveren.nl of netbeheerder registreren.
  • Batterij blijft minimaal 24 maanden in eigendom.
  • Subsidiebedrag bepaalt moment van aanvragen (rekentool binnenkort op pagina RVO):
    • Minder dan € 25.000 subsidie: laat eerst de laadinfrastructuur aanleggen en vraag daarna subsidie aan (binnen 13 weken nadat de werkzaamheden gereed zijn).
    • Meer dan € 25.000 subsidie: vraag subsidie aan met een niet-ondertekende offerte voordat opdracht wordt gegeven en werkzaamheden laten uitvoeren. Let op: getekende offerte wordt gezien als gegeven opdracht = geen subsidie.

Voorbereiding

Bepaal de laadbehoefte van de gebruikers van de laadinfrastructuur, ga na wat van de huidige netaansluiting het gecontracteerd vermogen of piekvermogen bij een klein-zakelijke aansluiting en bepaal het benodigde vermogen van de laadpunten geschikt voor jouw situatie.

 

Minder dan € 25.000 subsidie:

Laat de laadinfrastructuur aanleggen en lever aan:

  • Factuur aanleg laadstations, met daarin merk, type en specificatie laadstations. Hieruit blijkt vermogen elk laadstation en op datum installatiewerkzaamheden.
  • De-minimisverklaring
  • Hoogte eventuele andere ontvangen subsidies om laadinfrastructuur aan te leggen.
  • Document waaruit blijkt dat laadinfrastructuur altijd met internet is verbonden en communicatie verloopt volgens Open Charge Point Protocol versie > 1.6.
  • Hoogte van de gemelde in aanmerking komende investeringskosten o.b.v. MIA.
  • eHerkenning niveau 3 is nodig. Aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen.

 

Meer dan € 25.000 subsidie:

Vraag subsidie aan met niet-ondertekende offerte voordat de opdracht wordt gegeven. Na subsidietoekenning kunnen de werkzaamheden worden uitgevoerd. Let op: getekende offerte = gegeven opdracht = geen subsidie.

  • Offerte met merk, type, specificaties en installatiekosten van de laadstations. Hieruit blijkt het vermogen van elk laadstation. Uit de offerte blijkt ook dat:
    • De laadinfrastructuur altijd met internet is verbonden en communicatie verloopt volgens Open Charge Point Protocol versie > 1.6;
    • Het project < 24 maanden na ontvangst subsidie kan worden afgerond;
  • Contract netbeheerder waaruit blijkt dat er genoeg netcapaciteit is op de locatie waarvoor je aanvraagt (benodigde netcapaciteit voor laadinfrastructuur minder dan 50% van het gecontracteerde transportvermogen).
  • Capaciteitsberekening in het geval de benodigde netcapaciteit meer dan 50% van het gecontracteerde transportvermogen is (toon met een berekening aan dat benodigde netcapaciteit < 24 maanden na verlening gerealiseerd wordt).
  • Onderbouwing waaruit blijkt dat project binnen 24 maanden wordt afgerond.
  • Hoogte eventuele andere ontvangen subsidies om laadinfrastructuur aan te leggen.
  • Voor stationaire batterij lever je een offerte aan met opslagcapaciteit, vermogen en C-waarde van de stationaire batterij + dat de batterij communiceert met het laadstation.
  • eHerkenning niveau 3 is nodig. Aanvragen duurt ongeveer 1 tot 5 werkdagen.

Lees alles over de SPriLA regeling op de website van het RVO